1,3 tot 1,4 miljard euro geven we in Nederland dit jaar met z’n allen uit aan bezorgmaaltijden. Dat is althans de schatting van het economisch bureau van ABN Amro, dat elk kwartaal onderzoek doet met marktonderzoeker GfK.
De markt voor thuisbezorgen is daarmee kleiner dan de restaurants (9,3 miljard euro), fastfoodketens (5,7 miljard euro) en de cateraars (3,2 miljard euro), maar groeit wel gestaag.
Zeker de opkomst van bezorgdiensten als Deliveroo en Foodora helpen ‘gewone’ restaurants die normaal geen bezorging aanbieden, om toch hongerige fans te bedienen.
Onderzoeksbureau GfK vraagt nu elk kwartaal aan 2.500 Nederlanders over hun bestellingen. In het tweede kwartaal van 2017 gingen er 38,6 miljoen bereide maaltijden ‘over de drempel’, met een totale omzet van 440,5 miljoen euro.
Maar wat zijn nou de populairste gerechten? Ook dat zetten ABN Amro en GfK op een rijtje:
8. Sandwiches
Omzet tweede kwartaal: €24,4 miljoen
Besteding per persoon: €9,48
7. Chinese maaltijden
Omzet tweede kwartaal: €25,2 miljoen
Besteding per persoon: €12,65
6. Aziatische maaltijden (afgezien van Chinees en Japans)
Omzet tweede kwartaal: €34,6 miljoen
Besteding per persoon: €13,20
5. Nederlandse en Franse keukens
Omzet tweede kwartaal: €41,4 miljoen
Besteding per persoon: €11,91
4. Sushi en andere Japanse gerechten
Omzet tweede kwartaal: €45,5 miljoen
Besteding per persoon: €17,69
3. Fastfood
Omzet tweede kwartaal: €60,9 miljoen
Besteding per persoon: €10,97
2. Grill
Omzet tweede kwartaal: €77,7 miljoen
Besteding per persoon: €11,70
1. Pizza
Omzet tweede kwartaal: €93,3 miljoen
Besteding per persoon: €9,57